Cheeseburger in Paradise

17 januari 2014 - Groningen, Nederland

Hi there!

Woensdag 8 januari hadden we de wekker om 7.20 gezet, de tijd van de zonsopgang. We schuiven de gordijnen open en kijken vanuit bed naar de zonsopgang achter de rotsformaties van Monument Valley. De lucht was rood/roze/oranje, heel mooi. Na het ontbijt zijn we in de auto gesprongen en met 5 minuten rijden waren we bij de ingang van het park. Alleen al wat je ziet bij de entree is adembenemend! De grond is zo rood en stoffig als wat, en de rotsen zijn in te gekke vormen. Vaak hebben ze namen van dieren omdat ze daar op lijken, zoals de Camel (niet heel duidelijk vinden wij) en Elephant Butte (wel heel duidelijk!). We rijden een rondje van ongeveer 25 km met de auto, en dat gaat stapvoets! De weg is, vooral in het begin, heeeeuwwww erg slecht. Hobbelen zoals ik gewend was in Midden-Amerika! Maar het draagt alleen maar bij aan de experience :) Het voelt erg Western, alleen hebben wij in plaats van een paard een Hyundai Accent.

Na een uur of 3 hebben we ons rondje af, en is het tijd om richting Flagstaff te rijden. Frans zegt weer iets van 250 km rechtdoor en we horen hem de rest van de trip dus amper. Het is weer een mooie trip en we rijden de hoogte in, want Flagstaff ligt op iets van 2100m. Flagstaff is echt een enig stadje! Super leuk. Ons hostel is prima, al is het eigenlijk een beetje teveel hippie-stijl voor ons. Maar dat negeren we gewoon. We eten makkkelijk in het hostel en gaan er 's avonds nog even uit voor een drankje. De tent die we op het oog hadden is omsingeld door 5 politieauto's, spannunnnnd! We drentelen er wat omheen maar gaan uiteindelijk toch maar gewoon naar binnen. Wat er precies is gebeurd wordt niet helemaal duidelijk (uiteindelijk zien we een man wegrennen en gaan er 3 auto's achteraan), maar de wijn is lekker :)

Omdat de weersvoorspelling voor donderdag niet heeeel goed was (licht bewolkt, we zijn verwend, I know) besluiten we naar Wuptaki Monument en de Sunset Crater te gaan en de Grand Canyon te bewaren voor vrijdag en zaterdag. Het is maar een half uurtje rijden. We luisteren naar Satellite Radio, Margaritaville. Dit is een station wat voornamelijk (eigenlijk alleen maar) muziek draait van Jimmy Buffet. Dit is heel, heel erg slecht. Maar wie Abel kent weet dat die jongen soms een wanstaltige smaak heeft. Voor de grap moet je het liedje Cheeseburger in Paradise even opzoeken op youtube. FOUTERDANFOUT, hilarisch. De Sunset Crater is best wel erg gaaf, dit is een nog jonge vulkaan en de lavastromen zijn overal nog te zien! De hele zijkant van de vulkaan is zwart, met af en toe een boom, verder kaal. Er ligt ook wat sneeuw, laat het er extra koel (hehe) uitzien. Na de Sunset Crater kunnen we doorrijden naar Wutpaki Monument, en die weg gaat naar beneden. We rollen wel 7 km in zn vrij! We zijn niet heel erg onder de indruk van Wutpaki, het zijn wat opgravingen maar naar mijn idee zijn ze veel te veel gerestaureerd en hierdoor niet meer authentiek. Er zijn wat peoples (Asian of course..) hele fotosessies aan het doen.. Wij rijden verder. Bij de volgende stop (nog steeds Wutpaki) is de opgraving iets leuker. Er is namelijk een luchtgat. Als je boven dat gat gaat staan/hangen waai je bijna de lucht in! Wat een krachtige luchtstroom komt daar uit zeg. Heel bijzonder. Er is geen goede verklaring voor waar die lucht vandaan komt.

's Avonds komen we Franzi (uit Austin & San Antonio) tegen! Zij heeft ipv de noordelijke loop de zuidelijke loop genomen en gaat morgen ook naar de Grand Canyon, samen met een Brit die ze ergens heeft opgepikt. We besluiten om apart van elkaar naar de Canyon te gaan (aangezien Franzi maar 1 dag heeft en Aap en ik 2, dus minder haast) maar 's avonds met zn allen te gaan eten. De volgende ochtend vertrekken we vroeg naar de Grand Canyon. We hebben er goed aan gedaan om tot vandaag te wachten, want het weer is super! Natuurlijk gaan we weer met de auto (je kan hier ook niet komen zonder auto..) de sightseeing tour doen. Bij de eerste stop rennen we zo ongeveer naar het uitzichtpunt en dat is ... ongelooflijk mooi. Indrukwekkend. Gigantisch!! Zover als je kan kijken zie je canyon, rood, heel soms kan je een stukje van de Colorado River zien. Het is diep! Op de weg zien we een hele groep reeën, auto's moeten stoppen omdat ze niet aan de kant gaan. Uit alle auto's steken camera's, fotoooo's!! :) Nadat Aap en ik de Westkant van de Grand Canyon hebben gezien, hebben we honger. We lunchen met zalige soep bij een punt waar je condors (vogels) kan zien. En ja hoor, we zijn er nog geen 5 minuten en we zien ze vliegen! ;) Twee condors naast elkaar. Grote beesten hoor! We besluiten lekker naar het hostel te gaan en de Oostkant voor morgen te bewaren. Het is erg vermoeiend, met je auto sightseeen :P Hahaha! Terug in het hostel crasht Aap terwijl ik nog even Flagstaff in loop voor het posten van kaartjes en kopen van souvenirs. Ik ben dol op dit stadje, het is zo schattig. Het tourist infocenter zit in het oude treinstationnetje. Af en toe denderen er goederentreinen langs, die echt wel 2 km lang zijn! Het duurt dus altijd iets van 10 minuten voor de bomen weer omhoog gaan en je verder kan. 's Avonds eten we lekkere hamburgers (cheeseburgers in paradiseeeee!) met Franzi en Dinges (ben zn naam vergeten, oh ik weet het weer, Arren!) in een lokale brouwerij en Aap en ik drinken The Pride of Flagstaff, lekker biertje.

Zaterdag gaan we eerst naar de Horse Shoe Bend. Dit is een geweldig deel van de Grand Canyon, maar behoord niet tot het National Park, dus niemand heeft het erover (maar ik durf te wedden dat iedereen het kent!). Het is een stukje rijden en Frans kent de weg niet (blijft maar zeggen "Ho ho! Volgens mij ga je de verkeerde kant op, probeer om te draaien") maar we zoeken het lekker zelf uit. Voor we naar de Horse Shoe Bend gaan, bezoeken we eerst nog even kort de Glen Canyon Dam. Het kleine broertje van de Hoover dam. De dam is heel erg gaaf, en groot! Het lijkt Texas wel :P Het water is prachtig van kleur, maar het staat laag. Een vriendelijk oud mannetje vertelde ons dat het water sinds 2005 niet zo laag heeft gestaan. Hij biedt ons een tour aan, maar we bedanken hem vriendelijk. We hebben meer te doen! We lopen zelf even een rondje en gaan daarna verder. De Horse Shoe Bend is nog totaal niet toeristisch uitgebuit. Er is een (voor Amerikaanse begrippen) mini parkeerplaats en een onverhard pad leidt ons naar het uitzichtpunt. GEWELDIG. We komen Franzi btw zowel bij de Dam als bij de Horse Shoe tegen, zij is op doorreis naar Page. Erg grappig :) Na de geweldige stop bij de Horse Shoe rijden we door naar de Grand Canyon voor de Oostkant. Deze was wat "saai" na de Horse Shoe, maar alsnog ontzettend mooi om te zien. We verbazen/ergeren ons aan 3 Aziaten die bij een uitkijkpunt hun autodeuren open hebben staan en keihard muziek draaien.. Echt belachelijk! Stelletje eikels. We gaan verder en zien weer reeen en dit keer ook enorme herten langs/op de weg.

Omdat het onze laatste avond in Flagstaff is gaan we lekker uit eten, burgers & beer it is! :D We kiezen een leuke pub uit waar natuurlijk football wordt uitgezonden. We hebben (of in elk geval ik..) even een "Oh..."-momentje wanneer de serveerster aan onze tafel komt. Ze heeft een glittertopje aan wat alleen haar borsten bedekt en haar broekje kan je eigenlijk geen broekje noemen.. Abel zegt meteen dat hij niet wist dat het zo'n bar was, maar ik heb mn twijfels, hahaha!! We eten wel heel erg lekker en vermaken ons om de fanatieke fans die bij punten opspringen en het uitschreeuwen: YEAHHH BRADY, YES!! De serveerster doet ook de tafel naast ons, waar allemaal vieze oude dronken mannen zitten, maar ze kan het erg goed handelen. Ze zal het wel gewend zijn..

Zondag vertrekken we richting Phoenix. We rijden via Sedona, dat is ons getipt door o.a. Franzi. Sedona is net als Flagstaff een schattig dorpje, al is Sedona wel heel wat toeristischer/voller en minder authentiek als Flagstaff (mijn mening). Omringd door de prachtige rode rotsen, heel gaaf. We gaan naar Slide Rock Park, wat ons eigenlijk een beetje tegenvalt. Klein, dat zijn we niet meer gewend ;) Wel is het heel erg lekker weer en chillen we in de zon met koffie en een broodje en genieten we van het geluid van het water. We lopen een beetje rond door het park en gaan daarna verder naar Phoenix. Na een tijdje rijden schreeuwt Aap het uit: CACTUS!!!! YES! Eindelijk!! We wilden al de hele tijd zo'n mooie, echte filmcactus zien. Je weet wel, die met 2 "armen". En daar stonden ze. Niet een, niet twee, maar honderden! Heuvels vol met cactussen (of, waar we erg veel lol om hebben gehad, cacti! Meervoud van cactus). Helemaal blij, we hebben nu écht alles gezien wat we op onze reis wilden zien. We genieten nog even van Cheeseburger in Paradise en knallen daarna de grote stad Phoenix in. Soms wel 6 baans, de wegen komen van boven, onder, links en rechts, maar Frans leidt ons perfect naar ons hotel. Het Sheraton! Ha! We doen de laatste nacht ff lekker luxe. We hebben via hotwire.com maar heel weinig hoeven te betalen voor onze overnachting, ideale site! Ipv de "normale" $159 (zonder tax) hebben wij nu $66 (incl. tax) met zn tweeen betaald. Omdat ons geld bijna op is, en het Sheraton natuurlijk niet de goedkoopste is, besluiten we wat eten te halen. Bij Del Taco! Hahaha! Dus wij komen de luxe lobby van het Sheraton binnenlopen met onze Del Taco afhaalzak. Ze zullen wel gedacht hebben, tokkies!

Na een heerlijke chill avond (Golden Globes kijken in een gigantisch zalig bed met een wijntje; ik dan, Abel ging sporten) en lekker geslapen te hebben ging maandag om 5:15 de wekker. Kop koffie en een broodje en de auto in. We zitten dichtbij het vliegveld, lekker makkelijk. We leveren de auto in en nemen daarna een shuttle bus naar de terminals. Aap moet naar 4, ik naar 3. We hebben niet dezelfde vlucht omdat Aap later heeft geboekt. Dus we nemen afscheid (tot over een paar uur in NL) en beginnen allebei aan onze terugreis. De vluchten zijn prima, mijn eerste brengt mij naar Minneapolis, waar de polar vortex inmiddels gelukkig weg is! Wel zie ik, als we boven de stad hangen, dat het helemaal wit is! Leuk om te zien. De overstap is super easy en tijdens de vlucht van Minneapolis naar Amsterdam kijk ik allemaal leuke films (het eigenlijke plan was slapen om zo de jetlag te voorkomen, maarja..) en krijg ik lekker eten en drinken (Top Delta!). Dinsdag 14 januari land ik om 6.30 op Schiphol, waar mijn lieve vriend, mijn moeder en mijn schoonmoeder me op staan te wachten. Heerlijk om ze weer te zien!

Na een geweldige reis, prachtige ervaringen en ontmoetingen met leuke mensen, is het toch ook wel weer lekker om thuis te zijn. Wat ben ik blij dat ik deze reis gemaakt heb, en ik weet zeker dat er meer gaan volgen! Ik ben besmet met het reisvirus :)

Dus, over een paar maanden weer nieuwe verslagen!? ;)
Bedankt voor het volgen en jullie reacties, heel erg leuk!

Liefs Hanna

1. Trudi:
    17 januari 2014
    De laatste kans om de eerste te zijn ;-)
    Heb ondertussen al veel live verhalen gehoord, dat is nog leuker. Binnenkort de foto's bekijken.
    Ben benieuwd wat je volgende reisbestemming wordt. Nu ga ik naar station almere centrum om je voor een weekend in almere op te halen, da's heel wat anders dan de VS&MA. Trudi
  2. Tamar:
    18 januari 2014
    Ik kan niet wachten om zo ook meer live te horen! !! En ik ben blij dat het reisvirus heeft toe geslagen. ..daar kan ik wel wat mee. Tot zo tokkie ;)
  3. Henriette:
    19 januari 2014
    Hele leuke verhalen Hanna
  4. Olga:
    20 januari 2014
    reisvirus?? dat hadden we niet afgesproken, toch?? Blij dat je er weer bent. Ik zal de verslagen missen, op naar de fotopresentatie.