Lalalalabamba !!

28 december 2013 - Playa del Carmen, Mexico

Hola!

Op 19 december komt Simone ons vergezellen in Tulum. Die ochtend huren Tamar en ik een fiets en gaan we naar het strand. We krijgen super leuke beachcruisers en het fietspad is prima. Je zou zeggen dat we ondertussen gewend zijn aan de ongelooflijk blauwe zee, maar elke keer ben je toch weer verbaasd hoe mooi het is. We chillen wat in de zee, echt zwemmen kan niet want het is wild en er zijn veel rotsen, en lunchen natuurlijk lekker. Guacemole & Corona, what else?! Simone laat ons weten dat ze er is, dus gaan we naar het hostel om haar op te halen. Met zn 3en gaan we naar het strand waar ook Simone geniet van het prachtige strand. Op en top vakantie gevoel! 's Avonds hebben we een welkomstdiner en cocktails, voor Simone natuurlijk :P

Volgende dag gaan we naar de Maya opgraving, fietsend. Het is een mooie (korte) fietstocht en we weten dat we er zijn door de tientallen touringcars voor de ingang. We cruisen er langs en zijn snel bij de ingang. In tegenstelling tot de vorige Maya opgravingen is het hier zonnig en heet, daar houden we van! Lekker offeren aan de zonnegod (die helaas ook oorlogsgod is..)! Over mooie paden lopen we naar de opgravingen, die prachtig zijn! Ruines in een groene tuin met palmbomen en het geluid van de zee op de achtergrond. Op alle stenen zitten dikke leguanen te chillen (gatver). Na een tijdje sjouwen nemen we een duik in de zee. Hier kunnen we wel goed zwemmen en hebben we ook nog eens een schandalig mooi uitzicht op de ruines! We drinken wat in het hostel voor we uit eten gaan. We worden door de 3 gastheren enorm in de watten gelegd. Ze maken roosjes van servetten etc. Heel schattig allemaal.

Zaterdag was weer een echte stranddag. We gaan naar een andere plek waar een baywatchtoren is. Er waren iets van 4 baywatchmannen die heel druk met hun eigen lichaam bezig waren (optrekken/opdrukken/etc). Fijn idee dat ze zo sterk zijn enzo, maar ik denk dat ze het niet hadden gezien als ik was verzopen omdat ze naar elkaars spieren aan het kijken waren ;) Eind van de middag gaan we nog wat souvenirshoppen en we onderhandelen weer goed. De man wilde me 1 "X" verkopen voor 80 pesos, na een tijdje onderhandelen liep ik weg met 3 "X-en" voor 80 pesos. This is how we do it (Backstreet Boys melodie)! 's Avonds eten Tamar en ik best lekker (burritto en burger), maar heeft Simone minder geluk. Ze heeft cocosvis, maar deze is koud. Dus ze vraagt of hij opgewarmd kan worden. Nou dan kon wel, maar toen had ze ook warme sla! Ze hadden gewoon het hele bord in de magnetron geschoven, hahaha.

Chichen Itza is onze volgende bestemming, daar is behalve nog een Maya ruine geen flikker te beleven. Dus we hebben maar een luxe hotel genomen! Als we binnenkomen krijgen we een welkomstdrankje (heeerlijk!) en onze tassen worden door een meneer naar onze kamer gereden. Onderweg naar onze kamer komen we langs een bibliotheek, een bioscoop, restaurant en bar en natuurlijk een zwembad. We ploffen op de ligbedden en vermaken ons (lees: slapen) de hele middag. Fris en fruitig schuiven we aan voor het diner. We bestellen een fles wijn, want dat is goedkoper dan een glas, HAHAHA! Vervelend zeg, poeh poeh. Volgende dag lopen we in 5 minuten naar de ingang van de opgraving. We zitten aan de rustige ingang, dus we hoeven niet eens in de rij. Wat meteen opvalt is dat bij deze opgraving de paden vol staan met souvenirverkopers. Dat hadden we nog niet meegemaakt. Ze zijn af en toe vermoeiend, maar je kan ook wel met ze lachen. Helemaal als je Amerikanen belachelijk maakt (die betalen altijd veeel te veel!). Een verkoper zegt dat hij " Gringo" (Amerikanen) prijzen heeft en normale prijzen. Zo koopt Simone iets voor 120 pesos, wat hij aan Amerikanen voor 350 pesos verkoopt (bijna 15 euro verschil). Het is de dag voor kerst, dus we hebben onze kerstmuts meegenomen. We gaan voor de bekende, enoooorme, tempel staan en houden een fotoshoot. De verkopers hebben waarschijnlijk wel gekkere dingen gezien, want ze reageren amper. Ook bij deze Maya-site is het heerlijk weer. Duidelijk dat de Mexicanen wel van een oorlogje hielden. Dus wel zweten met onze kerstmuts! Maar het is het waard, we hebben onze kerstkaart ;)

Na Chichen gaan we alweer naar onze laatste bestemming in Mexico: Playa del Carmen. Onze bus heeft vertraging. Bijna een uur! En dat wordt niet medegedeeld hoor, je merkt gewoon dat je bus niet komt. En je wacht. Tot hij er is. Geen gezeur, je wacht gewoon. De toegangspoorten tot de parkeerplaats worden handmatig bediend. Voor elke auto gaat een mannetje aan de balk hangen zodat de poort open gaat. Je kon zien dat hij duidelijk moeite had met de touringbus, want die is erg hoog, dus de poort moest heel hoog opgetild worden. Iets later dan gehoopt zijn we dan in Playa del Carmen. Het is mega toeristisch! Dat was even slikken. De winkelstraat heet 5th avenue en is drukker dan 5th ave NYC. Ook hier agressieve verkopers, de meeste negeren we (excuse me good price $1!!) maar we houden natuurlijk wel onze ogen open voor koopjes. Ons hostel is vies en wordt gerund door asociale hippies, dus we besluiten de volgende dag te verkassen.

Hostel 3B is miljoen keer chiller dan Happy Gecko. Nadat we onze spullen hebben gedropt gaan we naar het strand. Het is erg druk, maar je kan er nog wel lekker liggen. En het water is zalig :) Naast ons lag een robot te zonnen. Deze vrouw had echte zon-skills. Haar arm hield ze voor 10 minuten in een debiele positie, en daarna ging de andere arm. Wij lagen gewoon zo plat als het maar kan languit op de handdoek. Verschil moet er wezen. Na ons geplons doen we een drankje op het coole dakterras van ons hostel. Ze hebben chille banken en goede muziek. Het is btw eerste kerstdag! Dus we gaan natuurlijk lekker uit eten (hadden we anders absoluut niet gedaan). We komen uit in een straat vol met kerstverlichting en zien een sushitent. We hebben niet verder gezocht en zijn gaan zitten. We eten heerlijk en zitten 's avonds nog even op het dakterras.

Tweede kerstdag nemen we om 8.00 de boot naar Cozumel. We gaan vandaag snorkelen en Simone gaat ook nog met dolfijnen zwemmen. Omdat het gister iets later is geworden dan misschien goed was geweest, wilde ik nog wat bijslapen op de boot. Die wens werd niet gehonoreerd. &^%*. Om 8.15 begint een band hysterische Mexicaanse muziek te spelen, heeeeel luid. Vier vieze mannetjes (zonnebrillen en al), overenthousiast, enorme ego's, brullen er op los. Alle foute nummers komen aan bod (Lalalalabamba!!!). Als ik een kater had was ik van de boot gesprongen en was ik naar het eiland gezwommen. Ik overwoog het zelfs nu al ;) Aangekomen op Cozumel neemt Simone een taxi naar de dolfijnen en verkennen Tamar en ik het stadje even. Het is volledig veramerikaniseerd. Alles in dollars, fastfood, DUUR. Belachelijk. We lachen verkopers uit en lopen door. Onze snorkeltour was niet zo spectaculair als met Raggamuffin tours in Belize, maar we hebben wel leuke dingen gezien. Helaas weer geen Nemo :( Maar wel vrienden van Nemo en mooi koraal. Ook zien we aangemeerde cruiseships liggen, die zijn echt belachelijk groot. Aan het eind krijgen we een kleintje Corona; een Coronita. Super schattig en lekkerrrrr :) Als we de pier verlaten zegt onze gids "Nog een fijne kerst mooie zeemeerminnen" hahaha. En die hebben we hoor, na deze heerlijke dag natuurlijk nog even wat eten. Aan het strand. Met een fles cava. Feliz Navidad: check!

Mijn laatste hele dag in Playa moest een stranddag worden. Helaas begon het te regenen toen we 15 min op het strand lagen en is het de hele dag kutweer gebleven. Shit. Dan maar plan B: op naar de Walmart! We nemen een taxi (zo erg is het, we gaan niet 3 blokken lopen want de straten zijn rivieren geworden) en ontdekken dat we niet de enige zijn. Het is, in de garage van de Walmart, stervens druk. Taxi's af en aan. In de Walmart zelf valt het mee, omdat die gewoon enorm is. We vermaken ons daar prima. 's Avonds eten en drinken we nog wat samen, ik pak mn tas vast in, want de volgende ochtend heb ik om 8.00 de bus naar Cancun Airport. Het Midden-Amerika avontuur is afgelopen. Ik vind het heel erg jammer om afscheid te nemen van Tamar, want we hebben een super tijd gehad. Maar zij gaat gezellig met Simone naar Cuba en ik ga Aap weer zien! Na 5 maanden! Dus ik heb er ook super veel zin in. Tam en Simone lopen de volgende dag met me mee naar de bus om me uit te zwaaien. Op naar de USA, naar mn broertje!

Liefs Hanna

1. Trudi:
    3 januari 2014
    Lieve Han, we hebben elkaar regelmatig gesproken via Skype de afgelopen week. Maar je verhaal is weer verrassend leuk. Mijn bestaan is wat minder avontuurlijk en minder zonnig. Ben door de stromende regen naar een ziekenhuis in Utrecht gereden en draai nu als bewaker een dienst omdat er een tbs'er van ons verpleegd wordt.
    Goede reis met Appie
  2. Anky:
    3 januari 2014
    Ha Hanna!

Wat schrijf je toch ontzettend leuk en aanstekelijk (is dit een bestaand woord of verzin ik het ter plekke??)
    Bijzonder dat dit gedeelte van de reis alweer voorbij is.
    Veel plezier met Abel!

Heb een fijn cadeau gekregen, dagje sporen. Lijkt me leuk om naar Groningen te gaan en daar o.m. live jouw verhalen te horen. Wanneer ben je ook alweer terug in Nederland?

Liefs,
    Anky
  3. Tamar:
    6 januari 2014
    Echt super gelachen om onze avonturen. ...in de laatste week Mexico. Ik hoop dat je het super naar je zin heb met abel maar ik verwacht niet ander! Tot snel lieverd in het nieuwe jaar xxx
  4. Tamar:
    6 januari 2014