Van toeterende taxi´s en Halloween hysterie naar billen bumpen in de bus!

4 november 2013 - Panama City, Panama

Hello/Hola !

Daar issie dan, de eerste update! Ik zit nu in een super gezellig hostel in Panama City. Alle hostelgangers zitten gezellig binnen want buiten is net een tropische bui begonnen. Dus binnen lekker reggaemuziekje op en met een biertje chillen op de bank. Maar goed, beginnen bij het begin!

Afgelopen week waren Tamar en ik met de moeders in New York City. Na een toch wat dramatisch afscheid van Johan gelukkig een voorspoedige reis naar New York gehad. Bij de bordersecurity werd (naast mn foto en vingerafdrukken) van me gevraagd wat ik na mijn bezoek aan New York ging doen. Toen ik antwoorde dat ik met een vriendin door Midden-Amerika ging reizen, vroeg de man mij "Are you sure you`re going to do that?!". Ehm ja dus :) Hij liet me gelukkig gaan. `s Avonds lekker in ons geweldig appartement gehangen en plannen voor de week gemaakt.

Maandagochtend wakker geworden en uitgekeken over de filmset. Jaja, filmset. We zijn in NYC he! Recht voor onze deur waren de opnames voor Hostages (serie) aan de gang. Enig. Helemaal met "cut" geschreeuw en een director-stoel en al. Andere dagen hebben we genoten van het spelletje wat de parkeermannen tegenover ons appartement deden. Mensen leveren hun auto in, en zij parkeren die heeeeel dicht op elkaar. Die mannen zijn echt megagoed, met een gang van wel 20 km per uur knallen ze een dikke jeep ff in een plek waar een normaal mens net zn mini in zou krijgen.

We zijn Lady Liberty in geweest en dat was de rijen en de security checks toch wel waard. De bootreis erheen al, met mooi uitzicht op Manhattan. Daarna hebben we wat gegeten in een echte ouderwertse diner (rode leren banken etc). `s Avonds onze ogen uitgekeken op Times Square, wat een lichtbak!

We hebben Top of the Rock bezocht, de concurent van Empire State Building, met als pluspunt dat je het Empire State Building kan zien :) Super snelle lift, naar de 67e verdieping in 43 seconden. De liftboy beschreef het als "superfast woessshhh". New Yorkers maken overal een feestje van. Zo ook de man in MoMa (museum of modern art) bij een kapotte roltrap. Hij zei, met een grijs op zijn gezicht, "Welcome to MoMa exercise / This is the MoMa healthcare plan". Het is een mooi museum, maar bij sommige moderne kunst denk je WTF. Zo lag er ook een plaat van staal, waar iedereen keurig omheen liep. Tamar en ik lezen het bijschrift waarop staat dat je er gewoon op mag staan. Dus wij stappen meteen op die plaat, jullie hadden de gezichten moeten zien! Haha!

Verder is NYC zich aan het opmaken voor Kerst (het is al volledig in Halloweenstijl). Wat best raar is, want het is zeker nog t-shirt weer! Als NYC iets doet, doet ze het goed. "Een beetje"  kennen ze niet. Het is over de top, heerlijk! Hele uitdossingen voor huizen, bestaande uit skeletten, pompoenen, spinnenwebben, bordjes waarop staat DANGER en verzin het verder zelf maar ;) Op Halloween zelf hebben we ook de gekste pakken voorbij zien komen, niet alleen tijdens de Halloween parade.

Wat erg indrukwekkend was, was het 9/11 memorial. Twee enorme kraters waar eerst de torens stonden. Het zijn gigantische watervallen, waardoor alle stadse geluiden wegvallen. Want verder is het een luidruchtige stad, taxi`s hebben denk ik een knopje waarmee ze hun claxon constant ingedrukt houden, want het stopt nooit. Het is een hectische stad, maar op een relaxte manier. Zo hebben Tamar en ik in alle rust boven op een dakterras een cocktail gedronken met geweldige uitzicht.

Sorry dat het zo`n lang verhaal wordt, maar we hebben zoveel gedaan! We zijn ook nog naar een openbare rechtzitting geweest! Met OBJECTION! enzo, geweldig :D We zijn niet gebleven tot de uitspraak, want dat duurde veel te lang. Er zat ook helemaal een jury, helemaal Law en Order ;) Ook hebben we genoten van een geweldige jamsessie in een jazz club. Allemaal beetje gekke typjes die daar binnen komen sjokken, maar ze kunnen zooo goed spelen! Een pianist was helemaal in trance en stond op van zn kruk en schudde met zn hoofd en was aan het zingen. Echt geweldig!

Op de een na laatste dag in New York hebben we nog een flasmob gezien! We voelden m aankomen, en hij kwam er nog echt ook. Heel erg grappig. Ik zal nu een eind maken aan het New York verhaal, maar de liefhebber kan ik bij thuiskomst nog veeeeeel meer vertellen!

Dus, op naar Panama! Reis helemaal prima verlopen. Op het vliegveld in Panama hadden Tamar en ik elkaar snel gevonden (verschillende vluchten) en we hebben een taxi genomen naar het hostel. We werden erg vriendelijk ontvangen, maar onze boeking stond niet in het systeem. Hij kon wel onze hele mailconversatie zien en we hadden de boekingsbevestiging mee, dus uiteindelijk hebben we wel onze bedden gekregen. Heerlijke bedden, goed geslapen!

Vandaag Panama City doorgelopen. Het is een nationale feestdag, de onafhankelijkheid van Colombia. Oftewel, party! Allemaal optochten, kleurrijk en trommelend. Zo hard trommelend dat de auto-alarmen er van afgaan. Panama City is een ongelooflijke stad, heel stedelijk en tegelijk ook palmboom-paradijselijk. En wij hebben het dus ervaren in een geweldige sfeer. Erg warm (maar daar houden we van!). Na onze wandeling zijn we met de bus terug gegaan naar het hostel, en die bus zat VOL. We stonden bil aan bil in de bus, maar allemaal erg gemoedelijk. Terug in het hostel een verfrissende duik genomen en even in de tuin chillen. En nu schrijf ik dus dit verhaal tijdens de eerste tropische bui.

Zal later nog even proberen foto`s te uploaden!

Liefs vanuit Panama! xxxx

1. Ang:
    Lieve Han,
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie meemaken en wat hebben jullie al veel gedaan. Blijf genieten vab elk moment en pas goed goed op jezelf en elkaar. Ik lees mee! Groetjes aan Tam.
    Liefs,
    Ang
  2. Ruwan:
    5 november 2013
    Heel leuk verhaal schat, geniet er lekker van, k kijk al uit naar de volgende ;)

xoxo
  3. Harm Jan:
    5 november 2013
    Leuk Han, ben ook wel jaloers op jullie temperaturen. Het is hier echt koud, guur, nat.
  4. Tante M :-):
    5 november 2013
    Ha die Han, ik had al een paar keer gekeken, omdat ik bang was een verhaal te missen, gelukkig niet dus!
    Ons etentje is niet meer gelukt, volgend jaar dus met heeeeel veel verhalen van jouw kant, ik verheug mij er nu al op.
    Je valt met je neus in de boter met al die feesten, veel plezier en laat ons vooral genieten van jouw prachtige verhalen. Veel liefs Tante M :-)
  5. Femia:
    Ha Hanna,

Ik zat al te wachten op je eerste reisverhaal. Leuk om te lezen! Verontschuldig je niet voor je lange verhaal, want ik lees het graag. Wat een feest van herkennig, jouw verhaal over NYC.
    En dan panama, alsof je in een andere wereld stapt. Ben benieuwd naar wat foto's. Hier in nederland vallen ook heel wat regenbuitjes, maar ze zijn niet tropisch. Al dagen fiets ik door regen, wind en kou naar mijn werk. Dus hanna, we gaan niet mopperen over tropische buitjes, dat is je lot -:)
    Liefs, Femia
  6. Anky:
    6 november 2013
    Hey Hanna!

Wat leuk om te lezen allemaal, wat een heerlijke reis! Zie uit naar je volgende belevenissen.
    En nog bedankt voor je/ je moeders kaart uit NY.....was vandaag bij de post, echt leuk.
    Geniet!
    Liefs,